Kysely

Olen Sisko Oksanen, työttömäksi jäänyt hortonomi.

Etsin tarinoita elämästäni:

Paikkakuntia olivat muun muassa: Laukaa, Jyväskylä, Otava, Haiffa, Kempele, Tikkurila, Turku, Hämeenlinna, Enonkoski.

Esimerkiksi:

- Kuka oli Markku Jaakonsaari, joka piti Hämeenlinnassa autokoulua ja yritti saada minut muistamaan Oulussa yli 30 vuotta sitten tapaamani nuoren miehen?

- Kuka oli tuo nuori mies? Tapasin hänet ravintolassa, jonne menin opettajani Paula Vajannon ja puutarhuri Terttu Hiltusen kanssa. Emme tutustuneet miehen kanssa, sillä yrittäessäni saada tietää hänen taustaansa, hän kielsi kyselemästä. Tulkitsin hänen käytöksensä ehkä väärin? Pakenin kohtausta kauhuissani. Mitä tuon tapahtuman takana oli? Mitä Grillarille, joksi miestä nykyisin kutsun, tapahtui?

Oliko hänen oikea nimensä Toivo ja siitäkö juontui Topi-tarina Jaakonsaari-jutussa?

 

 Olen pahoillani niiden ihmisten, yritysten ja yhteisöjen puolesta, jotka veden mukaan tähän kyselyyn nimeltä mainiten, mutta joilla ei ole mitään tekemistä niiden ihmisten kanssa, joita tällä kyselylläni etsin.

Ne henkilöt, joita etsin ovat, ilmeisesti luterilainen pappi, toimittaja ja / tai armeijan upseeri. Toivon heidän tulevan esille ja kertovan tarinan, jonka minun taakseni loivat. Tarinan, jossa pääsisältö on ollut jonkinlaisesta kostosta nouseva herja, ei missään tapauksessa - edes alussa - rakkaustarina.

 

Oulun Grillari

Mies, jonka tapasin Oulussa ravintolassa 70-luvun lopulla.

Opettajani Paula Vajanto ja puutarhuri Terttu Hiltunen halusivat minut mukaansa ravintolaan. Paikka oli outo. Istuimme käytävällä, josta en nähnyt ravintolasaliin. Kun kyselin paikasta, naiset närkästyivät ja halusivat lähteä hyvin pian pois.

Narikalla käsipuoleeni kävi nuori, vaalea mies sanoen: ”Minä otan tämän.” Hänen kaksi kaveriaan naureskelivat taustalla.

Pyristelin irti, jolloin mies hämmentyi. Näin jälkeenpäin ajatellen näin. Nuori mies  ihmetteli, että "no mutta miksi sinä noin teet", mutta tuona iltana minä olin kauhistunut törkeästä kiinnikäymisestä.

Paula ja Terttu kiiruhtivat ulos, joten jäin miehen käsipuoleen. Kutsun häntä nyt Grillariksi, koska hän vei minut grillille, josta tilasi taksin. Matkalla grillille hän kielsi minua kyselemästä itsestään mitään. Sanoi vain olevansa palloilija, joka on Oulussa pelimatkalla. Käskyn jälkeen hän oli hyvin iloinen ja terhakka. Aivan kuin olisi toiminut niin kuin pitikin. Minä olin entistään kauhistuneempi.

Grillillä taaksemme tuli seisomaan hänen ravintolakaverinsa narikalta. Kaveri katseli minua tarkkaavaisena ja arvioivana. Arvioin miehet sutenööreiksi, joista Paula oli aiemmin kertonut. Pakenin Grillaria koulumme pihalla, jonne annon hänen viedä minut.

Siitä alkoi herjakiusa, jota en aluksi osannut liittää Grillariin, mutta nyt liitän.

Syynä on Markku Jaakonsaari, joka näytti minulle ”näyssä” Grillarin.

Markku Jaakonsaari

Jaakonsaari piti autokoulua Hämeenlinnassa 2000-luvun alussa, jolloin vielä asuin siellä. Asuntoni oli Hallituskadulla samassa talossa kuin autokoulukin.

Kerran palasin kotiin Hallituskatua pitkin. Ravintolan kulmalla huomasin nuoren miehen seisovan Vallin Grillin vierellä. Mies nauroi minulle iloisesti.

Tervehdin, luullen häntä talomme uudeksi asukkaaksi.

Miehen kasvot mykistyivät ja hän ikään kuin kysyi: ”Etkö tunne minua”. Pudistin päätäni, sillä en todellakaan tuntenut häntä.

Miehen kasvot muuttuivat järkyttävän vihaisiksi. Leuasta alkaen hänen kasvonsa alkoivat muuttua Jaakonsaaren kasvoiksi. Olin entistä järkyttyneempi. Mies kääntyi ja alkoi juosta autolleen.

Hänen autokoulu-yrittäjä kaverinsa tarkkaili kulkuani koko ajan mennessäni kotiin. Sisälle päästyäni Arja-tuttavani soitti töistä ja kysyi kuinka voin.

Olen nyttemmin vakuuttunut, että minulle haluttiin muistuttaa Oulun Grillarista, sillä muita nuoria miehiä en osaa mieltää näyn konteeksi.

Yhteenveto yllä mainituista tapahtumista:

- oletan Markku Jaakonsaaren aiheuttaneen minulle taantuman, jotta muistaisin Oulun Grillarin. En ole koskaan nähnyt näkyjä tai kuullut harhoja. Jaakonsaari on jatkanut pantomiiniaan liki 10 vuoden ajan. Koko ajan juttuun näyttää liittyneen rahapussivarkaus ja rahasumma, joka alkaa kolmosella tai viitosella. Arvelen, että vitonen osuisi oikeampaan. Sitä on minulle pantomiinattu monta kertaa erilaisissa katusketseissä, mutta vasta tuon grillinäyn jälkeen hoksasin liittää vitosen Grillariin. Kolmonen saattaa liittyä SM:aan, joka tarjosi minulle saamaansa konsultointirahaa. Kodintuhojoukoiltako? Minutko hän sille myi? En ottanut rahaa.

- oletan, että Grillarilta varastettiin rahaa viitosella alkava summa. Koska minä en sitä tehnyt, sen on voinut tehdä kaveri, joka seurasi meitä ravintolasta. Hänen tarkkailunsa saattoi tarkoittaa, että hän pelkäsi minun huomanneen varkauden ja yritti tulkita sitä ilmeestäni. Koska varkaus ei tullut mieleenikään, tulkitsin tilanteen toisin.

- voisiko olla mahdollista, että Grillari on kaikki menneet vuodet nappaillut minulta vitosia suoraan työpalkastani? Palkkani oli aina mitoitettu minimiin, jonka vuoksi sain ehkä turhan väärän kuvan mahdollisuuksistani ansaita leipääni.

- syyllistyikö Grillari siis varkauteen perätessään saataviaan ja nappaillessaan niitä väärältä henkilöltä. Sitäkö yritetään peittää nyt?

- miten Kaveri olisi siinä tapauksessa yrittänyt peitellä omia  jälkiään kaikki nämä vuodet?

Hallituskadun asunto-ongelmat

- mitä tarkoitti monipuolinen kiusa taloyhtiön pesuhuoneessa?

- miten oli järjestetty vesitippa-kidutus? Äänitteillä, joita oli asennettu huoneeni kolmeen eri nurkkaan?

- miten oli järjestetty savulanka-pelottelu? Juttu meni kutakuinkin näin:

 - - - - -   Heräsin eräänä yönä kello kolme yöllä porraskäytävän palovaroittimen ujellukseen. En mennyt heti ulos, sillä en tuntenut savun hajua enkä kuullut portaikosta liikettä. Joku oli varoittanut tämän tyyppisestä kiusasta.

Kun lopulta kurkistin huoneeni ovesta käytävälle, naapurissa asuva tyttö tuijotti katossa huutavaa hälytintä, mutta ei huomioinut minua.

Katsoessani lattialle, huomasin oveni edessä palaneen savulangan. Se muodosti ympyrän oveni eteen niin, että jos olisin syöksynyt ulos, olisin astunut keskelle palavaa lankaa. Syttymiskohta oli suoraan hälyttimen alla.

Laitoin oven kiinni ja jäin odottelemaan ovisilmän taakse. Ja kuinka ollakaan, vähän ajan kuluttua portaikkoon tulivat kaikki kiusaporukan keskushenkilöt päivittelemään tapausta. En menny joukkoon, sillä odotin saavani kuulla seuraavana aamuna mahtavat selitykset palon syistä.

Ja niin kävikin. Syy vieritettiin yläkerrassa asuvan CP-vammaisen Mikko-pojan syyksi.

- ylläkerrotun herjan synty  liittyi janakkalalaiseen perheeseen Mikon kautta, vai? Oliko tarkoitus päästä nauramaan, kun huudan hädissäni savulangan keskellä vai oliko tarkoitus pelästyttää minut hyppäämään parvekkeen ovesta ulos. Huoneistoni oli kerrostalon neljännessä kerroksessa.

- miten oli järjestetty kuuntelulaite eteiseni seinäkelloon? Pyysin poliisilta apua sen selvittelyyn, mutta poliisi kieltäytyi auttamasta. Miksi? Jos kuuntelun takana oli poliisi, miksi he eivät auttaneet herjan selvittämisessä? Poliisilla on oikeus selvittää rikoksia, mutta heillä on myös velvollisuus auttaa, jos näkevät jonkun jääneen rikollisten kiusaamaksi. Varsinkin kun nyt jo on pakko olla selvillä, etten edes tiedä, miten kiusa on rakennettu, kenen toimesta ja mikä minusta on yritetty tehdä.

- keitä olivat ne kolme miestä, jotka tekivät valeryöstöä asuntomme vinttikomeroihin? Tämä juttu meni näin:

  - - - - -  Kiipesin viidenteen kerrokseen mennäkseni vinttikomeroille tavaroita viemään. Päästyäni viidennen kerroksen tasanteelle Mikko-poika syöksyi huoneestaan oikealta puoleltani käytävään. Huomatessaan minut hän kirosi rajusti ja syöksyi takaisin huoneeseensa, josta oli juuri tulossa ulos hänen kaverinsa. Minut huomattuaan tämäkin syöksyi takaisin sisälle.

Jatkoin kiipeämistä ylöspäin. Portaiden yläpäässä seisoi kolme miestä. Kaksi poliisipukuista ja yksi siviileissä. Kysyin, mitä oli tapahtunut ja voisinko mennä ylös. Toinen poliisipukuisista lueskeli kännykkänsä näyttöä ja muut tiirikoivat lukkoa. Lopulta miehet mutisivat jotain murrosta ja antoivat minulle luvan mennä ylös.

Vintille päästyäni en nähnyt missään murron jälkiä. Vein tavarani komerolleni. Siviilipukuinen tuli perässäni kysymään, oliko minun komerooni murtauduttu. Koska ei ollut, hän vilkuili naapurini E-L V:n komeroon. Rouva V. oli aiemmin kertonut, että hänen komerossaan on jotain hyvin arvokasta. Mutta hänenkin komeronsa oli lukittu ja kaikki ihan siistinä.

Lähtiessäni pois, Mikko-poika seisoi poliisipukuisten vieressä. He olivat aivan hiljaa, paitsi hetkellä, jolloin ohitin heidät. Silloin Mikko sanoi: "Ne oli semmosia laihoja ja nuoria".

En jäänyt kyselemään, sillä koko juttu tuntui teatterilta. Kukaan ei puhunut murrosta sen koommin ja sekasotkua komeroille tuli vasta seuraavana päivänä. Oletan jutun olleen murron lavastusyritys ja poliisien olleen valepoliiseja. Kautta tämän herjakiusan, Näköisiä on ollut mieletön määrä, joten luotan omaan havaintokykyyni.

- miten nimen omaan Hämeenlinnassa kokemani herja liittyi autokoulua pitäneeseen Jaakonsaaren Erkki-yhtiökumppaniin? Autokauppojen kauttako?

Tenholan vuoren ampujat

- keitä olivat neljä nuorta, maastopukuista miestä valkoisella henkilöautolla? Keräsin sieniä hevostilasta länteen olevalla metsärinteellä.  Pojat tulivat luokseni mahtipontisesti kertoillen alueella alkavasta armeijan ampumaharjoituksesta. Kaikkien piti poistua, sillä he aikoivat ampua rinteen alasuuntaan.

Lähtiessäni poistumaan, yksi pojista alkoi saman tien tulituksen takanani. Koska minuun ei osunut,  jatkoin matkaani metsikön suojaan. Odottelin tunnin viereisellä rinteellä, mutta mitään harjoituksia ei tullut. Pojat ampuivat silloin tällöin puolen tunnin ajan, mutta lähtivät lopulta pois.

Luostarikokeiluni

- kuka oli Anna-Mari-Helena P., joka asui vapaaehtoisena Enonkosken luostariyhteisössä kesällä 2009? Oliko hän sama nainen kuin Eva P., joka oli Urban Environment -ympäristökurssilla kanssani Turussa?

- kuka ihan oikeasti oli Helena Vänttinen, luostarin emäntä?

- kuka oli Leila Kosunen, joka asui vuoden luostarissa?

Keitä olivat muut talkoolaiset, jotka olivat siellä yhtä aikaa minun kanssani? Nimen omaan Raija-niminen nainen, jonka isä oli majuri tai muut sellainen armeijassa, kiinnostaisi minua. Tämäkin vanha mies olisi tarvinnut omaishoitajaa/seuralaista ja Raija väläytteli mahdollisuutta minulle. Näitä vanhoja miehiä on ollut tarjolla sittemmin useita. Pyrkikö Grillari ta Kaveri järjestämään minulle hyvänkin toimeentulomuodon?

- koin luostarin talkoolaiskiusan niin raskaana, että katsoin parhaaksi vetäytyä palkattomalle karenssille odottelemaan kiusan selviämistä. Luostarin vakituinen asukas ei ollut kiusan takana, jonka takia pyydän häneltä jo etukäteen anteeksi sitä, että nostan koko luostarin kiusan keskiöön.

- minkä takia nimi Helena toistui joka toisella luostarivieraalla?

Heikki Anttila

- mitä tapahtui Heikki Anttilalle Riihimäen kierrätyskeskuksessa työskentelyn jälkeen? Onko mahdollista, että häntä ei enää ole? Sattui tapaturma?

- ketkä olivat suurimmat velkojat hänen puukauppakonkurssissaan? Mahdollisesti laukaalaisia / enonkoskelaisia maanviljelijöitä? Oliko Anttilalla jonkinlainen yhteys Peltoseen?

- kuka oli Tuomo-Näköinen? Liittyikö Anttilan kautta autonkorjausyrityksiin?

- yrittikö Anttila soluttautua metallinkierrätyshankkeeseen Janakkalassa? Oliko tarkoitus kierrättää myös autoja? Mahdollisesti virolaisen romunkerääjän avustuksella. Anttilalla oli käytössään tämän kännykkä soitellessaan minulle häiriöpuheluitaan?

- Anttila toi minulle Riihmimäen kirjastosta lainaamansa kaksi runokirjaa, mutta ei halunnut viedä niitä takaisin. Palautin ne itse, josta Anttila nosti mielipuolisen riidanaiheen. Oliko hän varastanut ne kirjat ja yritti saada minut pitämään varastettuja kirjoja? Sama saattoi tapahtua Hämeen ympäristökeskuksen kirjaston kirjojen osalta, mutta niitä kirjoja hän ei edes jättänyt minulle. Ymp.keskuksen kirjastosta vain soitetettiin ja kysyttiin, tiedänkö mitään heidän kirjoistaan. Minulle Anttila oli kertonut käyneensä kysymässä ymp.keskuksesta töitä, ei kertonut lainanneensa mitään.

Jos nämä kaksi paikkaa ovat kirjastovarkaus-pantomiinin takana, pyydän, että siitä puhutaan avoimesti. Minulla ei ole niiden kanssa mitään tekemistä. En ikinä ole varastanut kirjastoista mitään. Ja sen tietää sekin Jumala, jolle karismaatikot lähettävät profetioitaan.

- oliko Eero Elo, Janakkalan metalliyrityksen konkurssin yksi osakas, sukua Petri Ojaselle tai Tyllilän viljelypellon Esko-papalle? Miksi Eero-pantomiini oli niin pitkäaikainen? Minulla ei ollut mitään suhdetta tai puhdetta hänen kanssaan. Oliko opettaja-Ojanen sukua Eerolle ja oliko hän janakkalainen vihreiden edustaja? Heissä on paljon samaa, mutta väittisin, että minun ATKopettaja -Ojanen oli Näköinen.

- miten kävi huumetutkija Anttoselle, joka hakattiin pahoin Thaimaassa aikana, jolloin itse olin Riihimäen kierrätyskeskuksessa töissä?

- kuka tietää jotain ajasta, jolloin Anttila oli Hangossa Ulfin autoliikkeessä töissä?  Anttila suistui silloin salakalastuksen käyttöön rahan hankkimisessa. Kenen veneellä? Juontuuko tuolta ajalta yhteys tänne Enonkoskelle?

- kuka tietää jotain Anttilan rahoittamasta ulkomailla olevasta kiinteistöstä

- mitä tapahtui Anttilan lapsille?

- mikä oli Anttilan yhteys riihimäkeläiseen autonkorjausfirmaan, jonka rekisteröimättömällä autolla Anttila käytti minua puolukkametsissä? Matkan varrella hän ajeli kolmelle eri metsäautotielle, mutta vasta kolmannella kerralla sattui outo "vähältä piti -kolari". Punainen auto tuli kovaa vauhtia oikealta, kun kaarsimme maantielle metsästä. Odotin rysäystä kylkeeni, mutta sitä ei tullutkaan. Oliko tarkoitus vain kokeilla, miten reagoin täpärissä tilanteissa, kuten eräs tuttavani arvioi. Hän oletti Anttilan testanneen kykyjäni rikollisten käsikassarana. En lähtenyt mukaan.

 

Enonkoski

- Metsätien asukkaat? Miksi näyttäisi olevan temppuilua nimissä ja statuksissa?

- kuka asui Metsätie 9:ssä? Entä asunnoissa Metsätie 18 asunnot 3, 5,6 ja 7?

- onko autolla VCJ ajava nainen sama, joka puhutteli minua koirankasvattajana jo Hämeenlinnassa asuessani? Miksi tällainen temppuilu?

- onko Metsätiellä paljonkin entisiä armeijan upseereja viettämässä eläkepäiviään? Kentis Köpä? VCJ:n puoliso ehkä?

- olen kokenut asumisessa erittäin paljon kiusaa. Katto on vuotanut kolmesta eri kohtaa, vesiputket vuotivat vessan lattialla koko viime syksyn ja nyt on lämmitys laitettu niin pienelleen, etteivät patterit toimi. Halutaanko tällä ajaa minua pois, ettei Grillarin ja Kavereiden herjalynkkaus paljastu? Eli takana siis sittenkin olisi enonkoskelainen. Upseeriko? Vaiko Mikkelistä?

- pelotteluun on liittynyt hyvin vahva murhatuksi tulemisen uhittelu. Ensin oli metsuri-porukka vesureineen ja sitten tuli Rouva "Hasun" monologi keittiön ikkunan takaa tyyliin: "... tuommone kurja perkele. Kertalaakilla kirveellä kaola poekki, saatanan perkele...". Ja nyt ovat sitten tulleet kuvaan kiväärimiehet. Metsästäjiä liikkuu kaikkialla sielläkin, missä ei ole muuta riistaa kuin minä. Koska uhitteli on kautta vuosikymmenen ollut hyvin rakaa, onko mahdollista, että herjan ytimessä on murha, kuoleman tuottamus tai murhan yritys?

Arvailuni tapahtumista

-   Koska en ole saanut poliisilta apua kiusa- ja herjatapahtumien selvittelyssä, joudun turvautumaan arvailuun, päätelmiin ja tulkintoihin. Sen takia tämä kysely internetissä. Olen pahoillani niiden puolesta, jotka tulevat syyttä suotta herjatuiksi minun puoleltani. Katson kuitenkin, että jollain tavoin herjalynkka on saatava päältäni pois, että saan takaisin ihmisarvoni, mahdollisuuden tehdä työtä kiusaamatta ja pääsen eroon pantomiini-uhittelusta.

-   Pantomiini-vihjailu on ollut hyvin näyttävää viimeiset kymmenen vuotta, mutta mikäli olen oikein tulkinnut, sitä oli jo aiemmin. Muun muassa ollessani Lattusen puutarhalla Hämeenlinnassa töissä. Silloin kävi näin:

---- Kauppaan tuli kaksi naista. He kuikuilivat minua virnuillen ja kuljeskelivat hyllykköjen reunoilla rinnakkain kuin kaksi mustaa marjaa. Lopulta he päättivät valita pienen tulilatvan. Se maksoi viisi markkaa. Vanhempi naisista otti rahapussistaan setelihaitarin, jossa oli kymmenkunta seteliä. Valitsin niistä muistaakseni kympin ja annoin naiselle vaihtorahat. He lähtivät kaupasta naureskellen ja tuijotellen tavalla, joka herätti oksetuksen tunteen. Noin tunnin kuluttua kaupan omistaja tuli sanomaan, että eräs asiakas soittaa ja valittaa minun ottaneen häneltä viidensadan markan setelin, mutta antaneen takaisin vain kympistä. Koska tilanne oli ollut outo jo naisten käydessä, en epäillyt itseäni, vaan naisia itseään. Kun kävi ilmi, etti kassassa ollut viidensadan markan seteliä, pyysin soittamaan poliisit. Jota omistaja ei kuitenkaan tehnyt. Oliko tämä ensimmäisiä pantomiini-vihailuja, joilla Grillarin porukka yritti viestittää Oulussa tapahtuneesta varkauksesta, jonka kohteeksi Grillari joutui iltana, jolloin hän vei minut Kempeleeseen? 

- Koska jo nuorena koin vedätyksiä tilanteisiin, joissa olisin voinut joutua kiristyksen kohteeksi (mm. hevosen karkaaminen koululla ja vihjailu, että siinä meni miljoona-omaisuus, koska karanneesta hevosesta ei tule ravuria), joku on tainnut olettaa minun olleen pikku öllerö, jota voisi vedättää kiristystilanteisiin. Johtuuko tämä valheesta, että olisin ollut skitsofreenikko, kleptomaani ja muuta häpeällisen nurjaa? Ja onko kaiken alku Laukaassa?

-   Oulun Grillari-juttu näyttää nyt siltä, että myös Grillaria oli narutettu luulemaan minun toimineen maksettuna huorana. Se, joka tiesi, mistä grilliltä mies tilaisi taksin, on siten melko varmasti vedätyksen takana. Oliko siis Grillarikin narrattu tuohon ravintola-iltaan, jotta häneltä voitaisiin varastaa jotain? Tämä selittäisi, miksi poliisia ei pyydetty tutkimaan tapausta, vaan sitä ehkä on kaikki nämä vuosikymmenet selvittänyt Grillarin maksama Kodintuhoporukka ja Kaverin junailema Piiloporukka. Lopulta mukaan lienee tullut myös ihan oikea poliisi. Mutta kuka on jutun Topi?

-   Oulun tapahtuman jälkeen jouduin hyvin pahoihin herjaustilanteisiin Haiffassa Ebenezerkodissa. Oliko siellä perässäni Grillarin uskonystävät, jotka junailivat päälleni elämän kestävän herjaprofetian? Kempeleen maatalousoppilaitoksen kiusa kohdistui pääasiassa ammattitaitooni, joka silloin olikin vielä heikko. Luulen, että suurimmalla osalla se on samanlaista työhistorian alussa. Lähestulkoon kaikista työpaikoistani jouduin kiusaantuneena lähtemään pois, mutta katson sen johtuneen ulkopuolisen Kodintuhoporukan ansiosta.

-  Työhistoriani on hyvin rikkinäinen, mutta en enää laita sitä sopeutumattomuuteni tiliin. Aiemmin kyllä tein niin itsekin. Nyttemmin näen tilanteissa olleen niin paljon kiusaa, mitätöintiä ja alaspainamista, ettei varmaan kukaan muukaan olisi sellaiseen suostunut.

-   Erityisesti minua kiinnostaa Turussa ollut Urban Environment-kurssi ja siellä tapahtunut kiusanteko. Kursseilla oli nuori mies, jonka myöhemmin näin Jaakonsaaren kaverina Hämeenlinnassa. Olik Urban-kurissi jonkinlainen käännekohta herjassa, jolloin se muuttui lähestulkoon lynkkaukseksi? Urban-kursseilla ollut Eva P. puolestaan oli kuin luostarissa asunut Anna-Mari-Helena P.. Olivatko he sama henkilö? Miksi muuten tuo Helena nimi oli lähes joka toisella, joka kävi tai asui luostariyhteisössä kesällä -09?

-   Näen ihan selviä yhteyksiä eräiden henkilöiden välillä, mutta en osaa selittää niitä. Esimerkiksi, mikä yhteys mahtaa olla henkilöiden Isaksson-Närhi-Ahonen-Uosukainen välillä?

-   Oletan, että Grillarin selvittelyporukka koostuu paljolti entisistä armeijan upseereista, jotka kuuluvat autokomppaniaan, lennostoon ja mahdollisesti joukossa on mies, joka on toiminut sähkömiehenä ja asentajana tai ATK:n parissa. Tämä siksi, että kiusan keskiössä ovat olleet armeija, luterilainen pappi ja toimittaja-työskentely. Onko mahdollista, että he ovat muodastaneet vapaaehtoisen "Kodintuhojoukon", joka on käyttänyt sosiaalitoimesta omaksuttua tapaa seurata salaseurantalaitteilla epäiltyjä? Kokemani kiusaan on liittynyt äänitteidän käyttö mm. Hämeenlinnassa. Eräänä päivänä vesitippa tippui kahdesta eri nurkasta ja lopulta keskellä yötä pääni yläpuolella, taulun takaa. Täällä Enonkoskella olen seuraillut naapureissani kuuluvia äänitteitä, Sulolla ja Köpällä. Oliko yksi niistä siinä pikku kolossa, joka oli porattu pakastearkkuni pohjaan?

Pyydän anteeksi sitä, että joudun sanomaan sanan "armeija". Ihan oikeisiin armeijan upseereihin nähden minulla on ihan posittiivinen kuva ja arvostan armeijan työtä. Kyseessä pitää olla langenneita pyrkyreitä, jotka eivät ole pääseet urallaan eteenpäin varsinaisessa työssään.

-   Kodintuhojoukoksi ristin porukan nimen omaan pakastearkkuuni poratun reiän takia. Ja onhan minulta kadonnut mustat nahkaiset Nike-tossutkin! Onko ne varastettu koiria varten? Olen yrittänyt välittää pantomiinimiehille sanaa, että ottaisin Niket mielelläni takaisin ja antaisin rikkinäiset tilalle, mutta kukaan ei ole kommentoinut pyyntöäni.

-   Kodintuhojoukon nimen he ansaitsevat senkin takia, että kaikki harrastukseni on yritetty osoittaa rikollisen toiminnan ilmenemismuodoksi. En edes sienestää voinut, kuulematta kohta naureskelua, että etsin varmaan huumesieniä. En koskaan ole käyttänyt tai välittänyt huumeita tai muuta päihdettä, joten jos joku tällaisesta väitteestä tietää jotain, pyydän ilmoittamaan siitä minullekin.

-   Koska yksi hyvin näyttävä pantomiini-muoto on ollut Näköisten käyttäminen, oletan minullakin olevan Näköinen. Kuten suurimmalla osalla tuttavianikin. Jos joku tietää, mitä tämä Minun Näköinen hommailee selkäni takana, minäkin haluaisin sen tietää.

-   Koska Kodintuhojoukko on toiminut täysin piilossa selkäni takana, en edes tiedä, millainen kahjo tai rikollinen minusta on tehty. Omaiseni olivat alussa vihjailuissa mukana, mutta kun aloin kysellä suoraan, kaikki vetäytyivät koloihinsa, eivätkä enää tiedä mistään mitään. Lienee ymmärrettävää, että minun mielenkiintoni herjalynkkauksen rakennetta kohtaan vain nousee sitä mukaa, mitä enemmän sitä pyritään salailemaan. Esimerkiksi se, kuinka paljon äitini on siitä joutunut maksamaan.

Enonkoskella 16.11.2010

PS. Ja vielä - näin jälkeenpäin ajatellen teema ylitse muiden on toistunut jokaisessa asuinpaikassani viimeiset kaksikymmentä vuotta ja se on ollut huumeporukan läheisyys jossakin vierelläni. Tikkurilassa se oli Keravajoen rannalla, Jaakonsaaren Näköisen upotuskastelu Pirkolle ja asumiskiusa. Kaarinassa asuessani huumeita oli kuulemma aina niissä metsiköissä, joissa liikuin. Riihimäellä huumeporukka kokoontui kierrätyskeskuksen vieressä olevassa teollisuuskiinteistössä. Hämeenlinnassa nuori mies tuli suoraan kysymään, missä kokoontuvat alamaailman miehet. Ja näin edespäin.

Pidin juttuja aiemmin peloitteluina, joilla minua ohjailtiin takaisin Laukaaseen, mutta nyt oletan niiden olleen HOUKUTTIMIA. Olenkohan oikeassa?